Ardahan Üniversitesi Elektrik- Elektronik Mühendisliği Bölümü’nde ders dağılımının belirlenmesine yönelik ilkeler, eğitim-öğretim süreçlerinin verimli, adil ve düzenli bir şekilde yürütülmesini sağlamak amacıyla belirlenir. Genel olarak aşağıdaki hususlar göz önünde bulundurularak atama işlemleri yapılır:
İLKELER
Akademik ve İdari Planlama
- Dersler, üniversitenin stratejik planı ve ilgili fakülte veya bölümün eğitim programı doğrultusunda belirlenir.
- Müfredat, öğrencilerin kazanması gereken bilgi, beceri ve yetkinlikleri sağlayacak şekilde yapılandırılır.
Eşitlik ve Adalet
- Dersler, öğretim üyelerine dengeli bir şekilde dağıtılır.
- Akademik personelin uzmanlık alanları ve yükümlülükleri göz önünde bulundurularak adil bir görev paylaşımı yapılır.
Uzmanlık Alanına Uygunluk
- Her ders, ilgili konuda uzmanlığa sahip öğretim üyeleri tarafından verilmelidir.
- Ders içerikleri, öğretim elemanının akademik birikimiyle uyumlu olmalıdır.
Öğrenci Merkezli Yaklaşım
- Ders dağılımı, öğrencilerin öğrenme sürecini kolaylaştıracak şekilde planlanır.
- Ders saatleri ve içerikleri, öğrenci ihtiyaçları, bölüm gereklilikleri ve üniversitenin genel eğitim hedeflerine uygun olmalıdır.
Ders Yükü Dengesi
- Öğretim üyelerine verilen ders yükü, haftalık ve yıllık olarak dengeli bir şekilde dağıtılır.
- Akademik personelin araştırma ve diğer akademik faaliyetlerine de zaman ayırması sağlanır.
Çapraz Görev ve İş birliği
- Farklı fakülte ve bölümler arasında iş birliği teşvik edilerek, uzmanlık alanlarına uygun çapraz ders verme imkânı sağlanabilir.
- Bu sayede öğrenciler disiplinler arası bir bakış açısı kazanabilir.
Geri Bildirim ve Revizyon
- Ders dağılımı her dönem sonunda gözden geçirilir ve öğrencilerden, öğretim üyelerinden gelen geri bildirimler dikkate alınır.
- İhtiyaçlara ve değişen koşullara göre ders planlaması revize edilir.
İhtiyaç ve Acil Durumlar
- Öğretim üyesi eksikliği veya ani değişiklikler durumunda, esnek planlama yapılabilir.
- Konuk öğretim üyeleri veya dış görevlendirmelerle açıklar kapatılabilir.
Ortak Dersler ve Multidisipliner Çalışmalar
- Farklı bölümler arasında ortak olarak verilen dersler için multidisipliner bir yaklaşımla görevlendirme yapılabilir.
- İlgili alanlarda çalışmaları olan akademisyenler tercih edilir.
Bu ilkeler, Bilgisayar Mühendisliği Bölümü misyonu ve vizyonuna uygun bir eğitim-öğretim ortamı oluşturulmasına katkıda bulunur.
YÖNTEMLER
Planlama Toplantıları
- Bölüm akademik kurulu tarafından her dönem için ders planlama toplantıları düzenlenir.
- Her akademisyen ders tercihlerini ve uzmanlık alanlarını dile getirir.
Ders Talep ve Kapasite Analizi
- Öğrenci talebi doğrultusunda derslerin açılabilirlik durumu analiz edilir.
- Seçmeli dersler için minimum öğrenci sayısı dikkate alınır.
Ders Yükü Hesaplaması
- Her akademisyenin bir önceki dönemlerdeki ders yükü dikkate alınır.
- YÖK (Yükseköğretim Kurulu) veya üniversitenin belirlediği standart ders yükü sınırlarına uyulması sağlanır.
Uzmanlık Alanlarının Haritalandırılması
- Bölüm öğretim üyelerinin uzmanlık alanları ders içeriklerine göre haritalandırılır.
- Bu haritalama, derslerin atanmasında rehber olarak kullanılır.
Seçmeli Ders Havuzları
- Seçmeli dersler, bölümler arası iş birliği ile geniş bir havuzdan seçilerek planlanır.
- Talebe göre ilgili akademisyenlere atanır.
Akademik Takvim ve Ders Çakışmalarının Yönetimi
- Ders programı hazırlanırken zamanlama ve derslik çakışmalarının önüne geçilir.
- Çakışmaların önlenmesi için yazılımlar veya planlama araçları kullanılır.
Özel Durumlar için Yedekleme
- Sağlık sorunları, ani değişiklikler ya da ders iptalleri durumunda alternatif öğretim üyeleri planlanır.
Geri Bildirim Mekanizmaları
- Ders planlaması tamamlandıktan sonra akademisyenlerden ve öğrenci temsilcilerinden geri bildirim alınır.
- Bu geri bildirimler, bir sonraki dönem için iyileştirme süreçlerine katkıda bulunur.
Ders dağılımı hem akademik hem de idari bir süreçtir ve üniversitenin eğitim-öğretim hedeflerini destekleyecek şekilde yapılır. Belirlenen ilkeler ve yöntemler, adil ve verimli bir planlama yapılmasını sağlar.