Ders Dağılımlarının Belirlenmesi

Ardahan Üniversitesi Elektrik- Elektronik Mühendisliği Bölümü’nde ders dağılımının belirlenmesine yönelik ilkeler, eğitim-öğretim süreçlerinin verimli, adil ve düzenli bir şekilde yürütülmesini sağlamak amacıyla belirlenir. Genel olarak aşağıdaki hususlar göz önünde bulundurularak atama işlemleri yapılır:
İLKELER
Akademik ve İdari Planlama
  • Dersler, üniversitenin stratejik planı ve ilgili fakülte veya bölümün eğitim programı doğrultusunda belirlenir.
  • Müfredat, öğrencilerin kazanması gereken bilgi, beceri ve yetkinlikleri sağlayacak şekilde yapılandırılır.
Eşitlik ve Adalet
  • Dersler, öğretim üyelerine dengeli bir şekilde dağıtılır.
  • Akademik personelin uzmanlık alanları ve yükümlülükleri göz önünde bulundurularak adil bir görev paylaşımı yapılır.
Uzmanlık Alanına Uygunluk
  • Her ders, ilgili konuda uzmanlığa sahip öğretim üyeleri tarafından verilmelidir.
  • Ders içerikleri, öğretim elemanının akademik birikimiyle uyumlu olmalıdır.
Öğrenci Merkezli Yaklaşım
  • Ders dağılımı, öğrencilerin öğrenme sürecini kolaylaştıracak şekilde planlanır.
  • Ders saatleri ve içerikleri, öğrenci ihtiyaçları, bölüm gereklilikleri ve üniversitenin genel eğitim hedeflerine uygun olmalıdır.
Ders Yükü Dengesi
  • Öğretim üyelerine verilen ders yükü, haftalık ve yıllık olarak dengeli bir şekilde dağıtılır.
  • Akademik personelin araştırma ve diğer akademik faaliyetlerine de zaman ayırması sağlanır.
Çapraz Görev ve İş birliği
  • Farklı fakülte ve bölümler arasında iş birliği teşvik edilerek, uzmanlık alanlarına uygun çapraz ders verme imkânı sağlanabilir.
  • Bu sayede öğrenciler disiplinler arası bir bakış açısı kazanabilir.
Geri Bildirim ve Revizyon
  • Ders dağılımı her dönem sonunda gözden geçirilir ve öğrencilerden, öğretim üyelerinden gelen geri bildirimler dikkate alınır.
  • İhtiyaçlara ve değişen koşullara göre ders planlaması revize edilir.
İhtiyaç ve Acil Durumlar
  • Öğretim üyesi eksikliği veya ani değişiklikler durumunda, esnek planlama yapılabilir.
  • Konuk öğretim üyeleri veya dış görevlendirmelerle açıklar kapatılabilir.
Ortak Dersler ve Multidisipliner Çalışmalar
  • Farklı bölümler arasında ortak olarak verilen dersler için multidisipliner bir yaklaşımla görevlendirme yapılabilir.
  • İlgili alanlarda çalışmaları olan akademisyenler tercih edilir.
Bu ilkeler, Bilgisayar Mühendisliği Bölümü misyonu ve vizyonuna uygun bir eğitim-öğretim ortamı oluşturulmasına katkıda bulunur.
YÖNTEMLER
Planlama Toplantıları
  • Bölüm akademik kurulu tarafından her dönem için ders planlama toplantıları düzenlenir.
  • Her akademisyen ders tercihlerini ve uzmanlık alanlarını dile getirir.
Ders Talep ve Kapasite Analizi
  • Öğrenci talebi doğrultusunda derslerin açılabilirlik durumu analiz edilir.
  • Seçmeli dersler için minimum öğrenci sayısı dikkate alınır.
Ders Yükü Hesaplaması
  • Her akademisyenin bir önceki dönemlerdeki ders yükü dikkate alınır.
  • YÖK (Yükseköğretim Kurulu) veya üniversitenin belirlediği standart ders yükü sınırlarına uyulması sağlanır.
Uzmanlık Alanlarının Haritalandırılması
  • Bölüm öğretim üyelerinin uzmanlık alanları ders içeriklerine göre haritalandırılır.
  • Bu haritalama, derslerin atanmasında rehber olarak kullanılır.
Seçmeli Ders Havuzları
  • Seçmeli dersler, bölümler arası iş birliği ile geniş bir havuzdan seçilerek planlanır.
  • Talebe göre ilgili akademisyenlere atanır.
Akademik Takvim ve Ders Çakışmalarının Yönetimi
  • Ders programı hazırlanırken zamanlama ve derslik çakışmalarının önüne geçilir.
  • Çakışmaların önlenmesi için yazılımlar veya planlama araçları kullanılır.
Özel Durumlar için Yedekleme
  • Sağlık sorunları, ani değişiklikler ya da ders iptalleri durumunda alternatif öğretim üyeleri planlanır.
Geri Bildirim Mekanizmaları
  • Ders planlaması tamamlandıktan sonra akademisyenlerden ve öğrenci temsilcilerinden geri bildirim alınır.
  • Bu geri bildirimler, bir sonraki dönem için iyileştirme süreçlerine katkıda bulunur.
Ders dağılımı hem akademik hem de idari bir süreçtir ve üniversitenin eğitim-öğretim hedeflerini destekleyecek şekilde yapılır. Belirlenen ilkeler ve yöntemler, adil ve verimli bir planlama yapılmasını sağlar.